Servicekosten

Wat houdt dit in?

Als je een woning gaat huren, is het financiële plaatje niet heel onbelangrijk. Misschien ga je net je ouderlijk huis verlaten en kom je ineens voor een grote kostenpost te staan. Of misschien juist andersom, als je wat kleiner wilt gaan wonen en een andere huurwoning zoekt. Daarom is het goed om een duidelijk overzicht te houden over de kosten die je maakt tegenover het inkomen wat je hebt. De kosten die je bijvoorbeeld maakt als huurder zijn zowel eenmalig als maandelijks. Voorbeelden van een eenmalige kostenpost is het betalen van de borg of bemiddelingskosten. De maandelijkse betalingen betreft de huurprijs, waaronder de servicekosten vallen. Als huurder is het natuurlijk ook wel fijn om te weten waar je nou precies voor betaald. Vaak blijkt het dat huurders geen idee hebben waar de servicekosten voor dienen en of de prijs ervan niet te hoog is. Hier lees je meer over wat servicekosten zijn en waar ze voor dienen.

Wat zijn servicekosten?

Servicekosten zijn kosten die bovenop de kale huur van een woning komen. Deze kosten worden in rekening gebracht voor het onderhouden en gebruiken van het huis. Je kan het dus zo zien dat de huurprijs die je maandelijks betaalt is opgedeeld in twee delen: kale huur en servicekosten. Deze servicekosten komen dus niet extra bij de huurprijs, maar zit er al in inbegrepen.

Wat valt er onder servicekosten?

De servicekosten zijn opgedeeld in een paar categorieën die samen de servicekosten vormen. De meest bekende en meest voorkomende kostenpost die onder de servicekosten valt is de kosten voor energie. Zonder het gebruik van gas, water en elektriciteit zouden we niet kunnen, en daarom worden deze maandelijks verrekend in de servicekosten. Deze worden via een meter bijgehouden en zodoende in rekening gebracht. Als je in een woning woont die je deelt met vrienden of andere huisgenoten, zoals een studentenwoning, kan de huisbaas/verhuurder ervoor kiezen om de kosten voor energie individueel toe te wijzen of een verdeelsleutel te gebruiken. Bij een verdeelsleutel worden de kosten zo goed als evenredig verdeeld over het aantal personen in de woning.

Verder vallen de kosten voor huisvesting, materialen en het salaris van de huismeester ook onder de servicekosten. Hierbij moet je denken aan de kosten die de verhuurder maakt aan zijn huurders om werkzaamheden in het huis te verrichten. Dit zijn werkzaamheden die betrekking hebben tot onderhoud, schoonmaak en (kleine) reparaties. Een voorbeeld hiervan is het inhuren van een schoonmaker/schoonmaakster en/of een klusjesman. Wanneer de huurders er zelf voor kiezen om deze taken op hunzelf te nemen, zullen de servicekosten ook lager worden.

Verder zullen er ook administratiekosten gerekend worden tot de servicekosten. Dit is echter maar een klein bedrag. Maximaal 5% van de totale servicekosten mag bestaan uit administratiekosten. Daarnaast kunnen er nog kosten in rekening worden gebracht voor het gebruiken van meubels of voor de stoffering. Dit is natuurlijk alleen als je een gestoffeerde of een gemeubileerde woonruimte huurt.

Wat valt er niet onder servicekosten?

Vaak wordt de vergissing gemaakt met de gedachte dat zorgservicekosten en belastingen en heffingen ook tot servicekosten worden gerekend. Dat is echter niet zo. Wel kan de verhuurder bepaalde belastingen en heffingen doorberekenen aan zijn huurder(s), maar dan gebeurt dat niet via de servicekosten. Dit krijgt een eigen benaming in het huurcontract.